PARFÉM:  PŘÍBĚH  VRAHA   
  PERFUME: THE STORY OF A MURDERER (2006)
Režie  |  Tom Tykwer
Scénář  |  Andrew Birkin, Bernd Eichinger, Tom Tykwer
Kamera  |  Frank Griebe
Střih  |  Alexander Berner
Hudba  |  Reinhold Heil, Johnny Klimek, Tom Tykwer
Hrají  |  Ben Whishaw, Dustin Hoffman, Alan Rickman, Karoline Herfurth, Rachel Hurd-Wood, Harris Gordon, Corinna Harfouch, Paul Berrondo
 
Film "Parfém: Příběh vraha" je adaptací slavného románu Patricka Süskinda "Das Parfum. Die Geschichte eines Mörders". Scénář si tentokrát Tom Tykwer napsal sám, čímž se vrátil ke svému dřívějšímu způsobu práce, který ne zcela úspěšně opustil při zpracování Kieslowského scénáře (film Nebe).
 
Teoreticky lze snímek zařadit do žánrové kategorie drama (Američané by řekli thriller). Přesto se fakticky jakémukoli "zaškatulkování" zcela vymyká.
 
Hlavní postavou příběhu, odehrávajícího se v 18. století, je Jean-Baptiste Grenouille, jehož čichový smysl je téměř nadpřirozeně vyvinutý. Grenouille, který vyrostl v sirotčinci, se ocitá na samém dně pařížské společnosti a žije jako naprostý asociál. Jeho jedinou radostí jsou vůně, pro které má výjimečný cit. Zásadní zlom v jeho životě znamená náhodné setkání s mladou dívkou, kterou potká na jedné pařížské ulici. Tato epizoda končí pro dívku tragicky, ale Grenouille náhle nachází smysl života: najít cestu, jak navždy uchovat pomíjivé vůně.
 
Nastoupí do učení ke slavnému a kdysi velmi úspěšnému voňavkářskému mistru. Giuseppe Baldini, kterého brilantně ztvárnil Dustin Hoffman, naučí Grenouilla mnoho, ale to, po čem nejvíce touží, mu ukázat nedokáže. Baldini proto poradí Grenouillovi, aby se odebral do města Grasse, jakési Mekky všech voňavkářů. Zde Grenouille pracuje jako parfumářský učeň, ale zároveň pokračuje ve svém životním díle, jímž má být vytvoření nejkrásnější parfémové esence. Jak napovídá název filmu, hledání konečného složení parfému se ale posléze poněkud zvrhne.
 
Film "Parfém: Příběh vraha" je esejem o životě, kráse a jejich pomíjivosti, ale především nabízí divákovi skutečně opulentní obrazové hody. Výtvarné pojetí usiluje o to, abychom měli pocit, že obrazy, které nám probíhají před očima, můžeme i cítit, což se většinou opravdu daří.
 
K filmu by se patrně mělo přistupovat nikoli racionálně, ale spíše smyslově. Nemá tedy snad ani smysl zamýšlet se hluboce nad poselstvím příběhu, které je v podstatě triviální (mládí a krásu nelze uchovat navždy a právě v tom spočívá jejich hodnota). Mnohem lepší je užívat si naplno vizuální orgie a nechat se unést nepravděpodobným, ale překvapivě uvěřitelným příběhem.
 
 
 
 
© http://tykwer.euweb.cz